תכנון ועיצוב מטבח בצורת ח

כפי שהשם מרמז, מטבח בצורת ח' כולל 3 צלעות, כאשר דרך "הצלע החסרה" מתבצעת זרימה אל ומחוצה למטבח.

לרוב במטבחים אלו צלע אחת משמשת כמשטח עבודה, הצלע המקבילה מנצלת את החלל עבור העמדה של ארונות קיר ובצלע השלישית (זו שלרוב יותר קצרה) יופיע המשך של משטח העבודה, ואף לרוב ימוקם תנור או כיור.

עם זאת, מי שמכיר את עולם המטבחים, יודע שקיימים קווים מנחים, למשל "משולש הזהב" שמסייע למקם עוגנים, אך באופן כללי אין באמת תבנית אחידה. כל היופי זה שכל מטבח יוצא שונה – בהתאם לסדר העדפות, צרכים, שיקולי התנהלות במטבח, גילאי בני הבית ואילוצי מיקום ותקציב.

מטבח אנגלי כפרי בצורת ח

מטבחים גדולים כקטנים

לרוב מטבחים ח' מצריכים מקום נרחב, אך גם מטבחים קטנים עשויים לבחור בצורה ח', ולו מטעמי ניצול החלל הקיים – למשל כאשר המטבח ממוקם בסוג של מסדרון. באופן כללי גודל ומבנה המטבח מכתיבים מה יקרה בכל צלע וככול שהמטבח יותר גדול, כך גם ניתן לנצל את המרכז, ולו עבור העמדה של אי.

תפקידו של אי במטבח בצורת ח'

כאשר עומדים לתכנן מטבח ח', רצוי להכניס למשוואה אי. מעבר לעובדה שאי מאפשר לבשל עם הפנים לאורחים, מנקה את שטח השיש מחפצים, מייצר מקום נוסף עבור אחסון (ניתן למקם בו את הכיור ואת מדיח הכלים), מאפשר נקודת ישיבה קרובה לאדם שמבשל ומנצל היטב את מרכז המטבח, גם יש לקחת בחשבון שאי מונע "ללכת מרחקים" מנקודה אחת לנקודה שנייה. כך למשל אם עובדים על האי, קרובים בו זמנית לשלושת הצלעות.

חלופה עבור הצלע השלישית

לרוב הולכים על עיצוב מטבח בצורת ח' כאשר קיימים שני קירות מקבילים שתומכים בקיר ניצב. עם זאת, גם אם אין שני קירות מקבילים, עדיין ניתן ליצור מטבח בצורת ח', וזאת באמצעות סגירה של "הצלע החסרה" ע"י שולחן אוכל או דלפק גבוה.

באופן שכזה לא מייצרים חוצץ באמצעות גב של ארון, אלא מייצרים חוצץ באמצעות אלמנט יחסית נמוך שמשתלב היטב מבחינת זרימה. כמו כן, אין הכרח שצורת ח' תציג שתי צלעות מקבילות ששוות באורך, אלא כל החלטה צריכה להיתמך בשני שיקולים קבועים: נוחות תפעולית לצד נראות עיצובית.

3 רעיונות

  1. אי בורח – את האי ניתן למקם במרכז החלל של הח', אך גם ניתן למקם אותו באופן שחורג מעט חוצה, כך שמייצרים שטח תנועה יותר גדול ובו זמנית "שוברים" במעט את המראה הסימטרי.
  1. ר' שהופך לח' – הרבה אנשים שיש להם חלל שמתאים למטבח בצורת ר' מבקשים לייצר מטבח בצורת ח', ולו כי חשובה להם תחושת התחימה. זאת ניתן לבצע בקלות באמצעות מטבח בצורת ח' עם דלפק. הדלפק יוצא מתוך הצלע שסמוכה להמשך החלל (למשל לעבר פינת הישיבה המשפחתית) ואם משלבים בו גם מדפים, על הדרך זוכים להגדיל את שטח האחסון.
  2. ח' שבור – מטבח בצורת ח' אינו חייב להיות שלם, אלא הרבה פעמים עיצוב מטבח בצורת ח מאפשר לשחק עם ריחוק של צלע אחת (אחת משתי הצלעות המקבילות), כך שנוצר עניין ויזואלי. השבירה מייצרת זרימה מכמה כיוונים, ואף מציעה פתח למשחק עיצובי מבחינת גוונים וחומרים.

 2 אופציות משלימות

אם שוקלים לתכנן מטבח בצורת ח, קחו בחשבון שתי אופציות חלופיות שבסה"כ מעניקות את אותה תוצאה.

אופציה אחת היא "מטבח שני פסים". מטבח זה מאופיין בצלע אחת שמכילה בעיקר ארונות, לצד צלע מקבילה שהיא אי מאורך ומעוצב, באופן שמייצר אשליה של מראה (מבחינת מידות וצורניות כמובן).

אופציה שנייה היא מטבח עם דלפק בקצה, כפי שכבר ציינו.

ניצול מרבי

לסיכום נציין שמטבח ח' מנצל היטב את החלל הקיים ומאוד נוח לקיים בו את "משולש הזהב" (מקרר, תנור וכיור/מדיח).
כמו כן, מטבח ח' לא חייב צלעות שוות וניתן לייצר השלמות גם אם אין קיר ייעודי.

הכי חשוב לאפשר תנועה נוחה, מראה נקי וזרימה נכונה בין סך האזורים. מהיכן מתחילים? כמו בכול תכנון של מטבח – מהבנת הצורך, החלום, תרחישי שימוש, אילוצים וכמובן מההבנה הבסיסית שאין שום פשרה מבחינת איכות החומרים, הבנייה וההרכבה.

צאו לדרך!

מטבח מודרני עם אי
לקבלת קטלוג המטבחים 2021 לעיונך בזמנך הפנוי