עיצובו של המטבח הכפרי- השפעות

קסמם של מטבחים כפריים רבים טמון לא מעט באחד הסגנונות החשובים והמשפיעים על עולם עיצוב הריהוט והוא הקו שהנחילה לנו קהילת השייקרס. זהו סגנון עיצוב מינימליסטי ששם דגש על פשטות ופונקציונליות תוך שימוש בכלי עבודה ידניים עם חומרי גלם טבעיים.

קהילת השייקרס היא למעשה כת נוצרית שהחלה את דרכה במאה ה-18 באנגליה והתפשטה עם השנים בעיקר לארה"ב אך גם למדינות ויבשות נוספות. זוהי קהילה שוחרת שלום אשר מאמינה שהקשר בין אלוהים לאדם לא זקוק למתווכים חיצוניים אלא לחיבור פנימי. היות שרבים מחבריה היו בעלי מלאכה זעירים (כמו נגרים וחרשי עץ), השייקרס פרצו את הגבולות שבין האמונה והאמנות. רהיטי שייקרס ונגרות בסגנון שייקרס הפכו לסמל של פשטות ויופי.

הסגנון העיצובי של השייקרס החל להתגבש עם התחזקות הקהילה בארצות הברית והציג אמירות של מינימליזם, אחידות וכנות. האמונה הייחודית של השייקרס השתקפה בסגנון האמנותי ויצאה אל הפועל גם עם נגרות ייחודית בעבודת יד. יש מי שרואים את הסיבה לכך באורח החיים הפשוט של בני הקהילה שנהגו לגדל את מזונם בעצמם, לבנות את בתיהם בידיהם ולהרכיב את הריהוט בבתי המלאכה ולא במפעלים תעשייתיים.

מטבחים כפריים בסגנון השייקרס

בטאצ'ווד אנו מתחברים לסגנון השייקרס ששם את חומר הגלם והנגרות בלב העשייה ונמנעים מעבודה תעשייתית (המיועדת לייצור המוני). את המטרה הזו אנו מגשימים בין השאר על ידי הכשרת צוות של נגרים שהינם בעלי מקצוע אשר מכירים את שיטות העבודה המסורתיות ואת השימוש בכלי עבודה ידניים.

כל לקוח שמגיע אלינו מוזמן לעבור סיור בנגרייה. שם הוא יכול להתרשם מהאופן שבו אנו משמרים מסורת של נגרות עתיקת יומין עם כלי עבודה ידניים ושימוש מינימאלי בלבד במיכון מתקדם.

שומרים על התכונות המקוריות של העץ

שייקרס הוא סגנון שמדגיש היבטים של פרופורציות ופונקציונאליות, כאשר פעמים רבות הבחירה היא לוותר על קישוטים ועיטורים למיניהם. כיאה לקהילה וסגנון המבקשים לחבר את האדם לטבע, עבודה עם עץ מלא כחומר גלם עיקרי מתבקשת מאליה.

מטבחים כפריים מתאימים לעיצוב שייקרס שכן זוהי שפה שנאמנה לתכונות הטבעיות של העץ, כולל הפגמים והפגיעות שחלו בו לאורך השנים. ואכן, גם במטבחים הכפריים שלנו אנחנו נוטים לשמור על ה"פגמים" הייחודיים של העץ שמבליטים אותו כחומר גלם אמיתי עם "חום ונשמה". סדקים ופגמים עבורנו רק מעצימים את יופיו של החומר ומוסיפים לו חיות מתבקשת.

בעוד שקהילת השייקרס הלכה והצטמצמה מבחינה דמוגרפית עם השנים, וחרף כך שנכון לשנת 2017 פועל בעולם רק מרכז אחד בלבד של הקהילה האותנטית (במדינת מיין, ארה"ב), הסגנון שהשייקרס הנחילו לעולם העיצוב והאמנות עודנו חי ובועט והשפעתו עדיין ניכרת.

בין יפן לשייקרס

סגנון העיצוב של קהילת השייקרס לא הושפע כלל ממקורות יפניים אלא היה נאמן להיבטים תרבותיים אירופאיים ואמריקאים. עם זאת, ניתן לראות קווים מקבילים מסוימים בין הסגנון הנ"ל לקו היפני שמקורו בזן. בין השאר בזכות עבודותיו ותפיסת עולמו של המעצב, הנגר והאמן האמריקני-יפני הידוע, ג'ורג' נקשימה.

כמו כל הנגרים המקצועיים ברחבי תבל, גם אצלנו בטאצ'ווד יש לנקשימה מקום של כבוד. עבודתו ויצירותיו מהוות עבורנו השראה גדולה ואהבתו לעץ היא גם אהבתנו.

נקשימה נולד למשפחת מהגרים יפנית בוושינגטון בשנת 1905, ולאחר מלחמת העולם השנייה (שאת חלקה בילה, בדומה לאזרחים יפנים אחרים, במחנות מעצר אמריקאים), התיישב בעיירה ניו-הופ שהיא עיירת אמנים בפנסילבניה. כמצופה מאמן גדול, גם נקשימה נחשב ל"עוף מוזר" בתחילת דרכו. חרף היותו "אזרח העולם" ושוחר שלום במלוא רמ"ח אבריו, הוא העדיף עיצוב שמתכתב עם הרומנטיקה והמסורת ("עץ הוא הדרך האינטימית ביותר לחיבור עם הטבע"). זאת בניגוד מובהק לחבריו לקהילת האמנות והעיצוב, שביקשו למצוא את הדרך ללבו של ההמון עם עיצוב המוני ותעשייתי הפונה למכנה המשותף הרחב ביותר.

שלא כמו האמנים המודרניסטיים, נקשימה ייצר רהיטים בעבודת יד עם שימוש מינימאלי באמצעים מכאניים וטכנולוגיים שעלולים לפגוע באותנטיות של חומר הגלם. את הסגנון הבינלאומי של עיצוביו הוא הביא לידי ביטוי בכך שחזר למקורות ושאב השראתו מהנופים הכפריים והמקומיים.

בעבודתו עם העץ, נקשימה הרבה לתת לחומר הגלם לזרום באופן חופשי תוך שהוא מעניק לקצוות העץ הטבעי מקום מרכזי בגימור. עיצוביו ורהיטיו נחשבים לכאלה שמציגים את "הטבע האורגני" והם בעלי איכות דינמית ואופי. תפיסת עיצוב זו משתלבת עם מטבחים כפריים ובאחד הציטוטים המפורסמים שלו אמר נקשימה כי "לכל לוח או קורת עץ יש שימוש אידיאלי אחד ומיוחד, ותפקידו של הנגר הוא למקסם את כל יכולותיו בכדי לאתר את אותו תפקיד אידיאלי של העץ המונח לפניו".

תמונות-

תמונה ראשונה- חלל מגורים בקהילת השייקרס

תמונה שנייה- ריהוט של השייקרס

תמונה שלישית- מעבודותיו של האמן ג'ורג' נקשימה

תמונה רביעית- יצירה של האומן ג'ורג' נקשימה