מה כדאי לדעת אודות מטבח בצורת ר'?

כאשר אנשים בונים בית הם חושבים על עיצוב המטבח, כאשר אנשים משפצים את המטבח הם חושבים כיצד הם רוצים שהדברים ייראו. מכאן שאם גם אתם עומדים לעצב מטבח שאינו גדול ממדים ושכן בנוי משני קירות שביחד יוצרים פינה, מאוד ייתכן שנכון עבורכם לבחור במטבח בצורת ר'.

אז מה עומד מאחורי מטבח בצורת ר' שהופך אותו לפופולארי ומה רצוי לקחת בחשבון? קראו את המאמר הבא:

נקודות להתייחסות

ראשית נציין שאין זה משנה אם עומדים לעצב מטבח בצורת ר', ח', או בצורת שני קווים מקבילים, כי תמיד נקודת ההתחלה זהה – לקראת עיצוב מטבח חדש אנחנו נדרשים להתחשב בנתונים הבאים: במספר ובגילאי האנשים שגרים בבית, בהרגלי הבישול, בהעדפות אישיות (ולו מבחינת מיקום או גובה), בצרכים מיוחדים (למשל מטבח ידידותי לילדים או אדם עם מוגבלות), בעיצוב הרצוי, בצורך שנוגע למקומות אחסון, בתרחיש משתמש של סך בני הבית, בשאיפה אישית וכדומה.

מטבח בצורת ר

לאחר שעוברים על סך הדגשים ומבינים מה חשוב לנו, מה נחוץ ומה רצוי, מתחילים להתחשב במה שהמבנה מכתיב, אם מבחינת מיקום החלון, הזרימה, דלתות הגישה לחלל, היחס למתחמים הצמודים וכדומה. רק לאחר שהכול ידוע וכל פרט נלקח בחשבון ניתן לצאת לדרך.

נוחות ניצול מרבי ופתרונות אפשריים

אז מהו מטבח בצורת ר'? ובכן מדובר במטבח שבו הכול נמצא מאוד קרוב, וזאת כי הוא מבוסס על שתי צלעות שניצבות אחת לשנייה.

מכאן שבמטבח מעין זה "משולש הזהב" (כיריים, תנור ומקרר) מציב את שלושת הפרמטרים אחד לצד השני, כך שמבחינת גישה, מדובר במענה מוצלח ביותר.

כמו כן, מטבח בצורת ר' לרוב ינצל באופן מרבי את המרחב שעומד לרשותו, אם מבחינת ארונות גבוהים עבור אחסון ואם מבחינת ניצול מקסימאלי של הקירות.

עם זאת, יש לקחת בחשבון שבמטבח מעין זה לא ניתן לבשל מול האורחים, כך שאם רוצים לארח ובו זמנית לבשל מבלי להפנות את הגב, רצוי לשלב אי באמצע המרחב, כמובן רק אם יש מספיק מקום ואין פגיעה בזרימה ובנוחות התנועה.

אין מקום לטעויות

לרוב מטבח ר' אינו מאוד גדול ועל כן לקראת עיצוב מטבח קטן בצורת ר' רצוי לבצע שני דברים:

  1. לדבר עם אנשים שכבר בנו מטבח שכזה ולשאול אותם לגבי ליקויים שנוגעים למיקום ותכנון.
  2. לבצע את שלב התכנון מוקדם ככול הניתן – בשלב שבו ניתן לשלב את החשמלאי והאינסטלטור. מדוע? כדי שהתשתיות יענו על צרכי העיצוב והתכנון.

מטבח ר

קרוב אך שונה

בעת תכנון מטבח בצורת ר' יש לתת את הדעת למרחבים המשלימים, הן מבחינת ייעוד והן מבחינת עיצוב.

מדוע אנו מציינים זאת? כי הרבה פעמים מטבח בצורת ר' פתוח לכוון הסלון, או פינת הטלוויזיה, או פינת האוכל וכדומה, ועל כן המעבר בין מתחם אחד לשני צריך להיעשות בטבעיות ובו זמנית להציג בידול. פה ניתן לשחק עם הצבעוניות של הקיר, עם שוני שנוגע לחיפוי הרצפה ואפילו עם אלמנט תאורה.

עם זאת, לפעמים מבקשים לבצע "זרימה חלקה" בין מתחם אחד לשני וגם זה יכול לעבוד נהדר. הסוד הוא לקבל החלטה מודעת בשלבים כמה שיותר מוקדמים ולזכור שמטבח בצורת ר' חשוף לעיני כל , עובדה שמצריכה אותו להיות מזמין מבחינה עיצובית ונגיש מבחינת מרחב.

מחשבה מקדימה – ניצול מרבי

כפי שכבר ציינו, מטבח בצורת ר' לרוב אינו מאוד גדול ועל כן חשוב שהוא ינצל כראוי את המרחב הקיים.

מה זה אומר? שרצוי לייצר משטח עבודה כמה שיותר גדול ופנוי ממכשירי חשמל, לנצל את הגובה של התקרה, לחשוב מה עושים עם המיקום שמעל המקרר וכמובן שרצוי להיעזר באמצעי אחסון חכמים שמאפשרים ניצול מרבי ובו זמנית שימוש נוח – כולל פרזול שמציע שליפה של תאים ותנועה של נשלפים פנימיים.

מטבח כפרי

2 צלעות אינספור אפשרויות

באופן כללי האורך של 2 הצלעות מושפע מאורך הקירות, ולרוב נהוג לעשות צלע אחת עם ארונות גבוהים הכוללת את המקרר וצלע נוספת של ארונות מתחת לשיש הכוללת כיור וכיריים. תנור בנוי יותר נח לתפעול אם הוא ממוקם בצלע הארונות הגבוהים, בעוד שתנור עומד חייב להיות בצלע של הארונות הנמוכים.

עם זאת, המלצות נועדו להעניק נקודות למחשבה, אך לא הרבה יותר מכך.

לדוגמא- אם יש אי במטבח, זה פותח מיד הרבה אפשרויות נוספות (אי יכול להכיל כיור, כיריים, תנור), יש לזכור שממש כפי שלכל מטבח יש נשמה משלו, כך גם לכל מטבח קיימים המיקומים שנכונים עבור הבעלים. מכאן שאם גם אתם עומדים לעצב מטבח בצורת ר', תעצרו, תכינו כוס קפה, תתחילו משאיפות ומוקדי השראה ואט אט תבינו את האילוצים והדגשים האישיים שלכם.

בהצלחה!

מטבח מודרני עם אי
לקבלת קטלוג המטבחים 2021 לעיונך בזמנך הפנוי