תכנון נכון של אי במטבח

בוודאי יצא לכם לבקר בביתם של חברים ובזמן שאחד המארחים היה עסוק בהכנות אחרונות במטבח, מצאתם את עצמכם מתיישבים בנוחות עם כוס היין ליד האי במטבח ונהנים.

הנוחות של האי היא סוד הקסם הראשון שלו – הצורה הייחודית מזמינה אנשים להתיישב לידו והופכת את המטבח למקום הישיבה המועדף גם על בני הבית וגם על האורחים.

בנוסף על כך, האי מתאים לכל סגנונות העיצוב ובמיוחד למטבח הכפרי, חלל מטבח גדול ובמרכזו אי הוא מאפיין עיקרי של המטבח הכפרי.

יתרונות נוספים הינם, משטח עבודה נוסף גדול ונח, ושפע של פתרונות אחסון הנחוצים כל-כך בכל מטבח כפרי, אי באמצע חלל המטבח מאפשר הרבה מאוד שטח אחסון נוסף.

אלו הם רק חלק מסודות הקסם הרבים שבזכותם אנשים רבים חולמים על אי משלהם. אך עם החלומות מגיעים גם החששות, משום שבתכנון האי למטבח אין כללי אצבע מוגדרים בנוגע: למיקום שלו (צמוד לקיר, במרכז המטבח או בכניסה אליו), לתכנון מקומות הישיבה (רק בצד אחד, מכל צדדיו, עם הפנים לסלון או עם הפנים למטבח וכדומה), בנוגע לממדים שלו, בנוגע לכמות חללי האחסון…

בוודאי הבנתם את הרעיון.

כדי לעזור לכם לעשות סדר בדברים, הכנו עבורכם סדרה קצרה של שאלות אשר תסייע לכם לתכנן את האי המתאים ביותר לצרכים שלכם:

מהי הפונקציה העיקרית של האי במטבח?

האם האי ישמש בעיקר כמקום אחסון? האם האי נועד לאירוח או רק לארוחות משפחתיות? האם האי ישמש כמשטח בישול נוסף או שאולי האי הוא גם המקום לעבודה על הלפטופ או להכנת שיעורים.

מובן שהאי יכול למלא כמה פונקציות במקביל, אבל הפונקציה העיקרית שלו היא זו שתכריע כיצד האי יראה. אם למשל תחליטו שאתם זקוקים למשטח עבודה נוסף, יכול להיות שתרצו גם להוסיף לאי כיור קטן. לכן כדאי להתחיל בנקודה זו.

אי במטבח

כיצד האי ישתלב בתוך המטבח?

כחלק ממטבח חדש שאתם מתכננים, או אם אתם רוצים להוסיף אי חדש במטבח קיים, השאלה הזו מטרידה רבים לא רק מבחינת הגודל של האי וצורתו, אלא גם מבחינת סגנון העיצוב הקיים במטבח. אנו מאמינים כי האי הוא יחידה נפרדת ולכן יכול להיות הבדל עיצובי גדול בין האי למטבח.

פעמים רבות משלבים אי בגוון אחר אשר תואם את גוון המטבח וכך מקבלים אפשרות לשילוב בין גוונים ועניין נוסף.

בנוסף, חשוב שתקפידו על כך שהתוספת של האי לא תפריע לזרימה בתוך המטבח כפרי או שהאי יחסום את הכניסה אליו. אל תשכחו להשאיר מספיק מקום מעבר סביב האי, אנו ממליצים על מעברים של מינימום 90 ס"מ, יש לתת תשומת לב למרווחים באזור הישיבה, כמו גם פתיחה נוחה של אביזרי המטבח והפרזול.

לכמה מקום אחסון אתם באמת זקוקים?

ככול שבמטבח עצמו יש פחות ארונות ומקומות אחסון, כך בוודאי תרצו אי עם הרבה מקומות אחסון, אך לעתים מקומות האחסון באים על חשבון מקומות הישיבה ולכן כדאי שתבדקו היטב מהי הפונקציה הראשית שלכם.

לעיתים ניתן לשלב בין ארונות אחסון היכן שהישיבה אך זהו מקום אחסון לא נח לשימוש יומיומי.

אם אתם מתכננים שהאי ישמש גם כמשטח עבודה למטבח – תכננו את מקומות האחסון כך שתוכלו לגשת בקלות ובנוחות לכלי הבישול העיקריים שלכם, למצרכים היבשים, לתבלינים וכדומה.

אלו הן כמה מן השאלות העיקריות שיעזרו לכם לתכנן אי למטבח המודרני או למטבחים הכפריים אואשר יהפוך את החיים שלכם (לפחות במטבח) לקלים ולמהנים יותר. כמובן שכדאי להתייעץ עם מעצב/ת מטבחים אשר יש להם ניסיון רב והבנה בתכנון נכון של חלל המטבח.

אי במטבח כפרי

אם רוצים לשלב באי חשמל/תקשורת, מים וביוב, חשוב לדעת בשלב מוקדם של הבניה את התוכנית הסופית בכדי לעשות את ההכנות הדרושות ברצפת המטבח.

מטבח מודרני עם אי
לקבלת קטלוג המטבחים 2021 לעיונך בזמנך הפנוי