טעויות נפוצות בתכנון מטבח

13 סיבות לא לטעות בתכנון מטבח

לתכנן מטבח חדש זה כמו להכין ארוחת שף למבקר מסעדות קפדני במיוחד, שכולם יודעים שהוא לא סובל תבלין מסוים, אבל אף אחד לא יודע מה בדיוק התבלין שמעורר את חמת זעמו.

נכון, במקרה שלכם ביקורת גרועה לא תהרוס את המוניטין שלכם כבשלנים מעולים, מארחים יוצאים מן הכלל או אנשים בעלי טעם טוב בעיצוב, אבל טעות בסיסית אחת בתכנון המטבח יכולה לגרום לעוגמת נפש או חלילה לכאבי גב.

מלבד השאלות הבסיסיות כגון: האם אתם נוהגים לבשל לעתים תכופות? האם אתם מארחים גם במטבח והאם למטבח שלכם יש עוד תפקידים כמו למשל שולחן להכנת שיעורים או חדר עבודה לעת מצוא..

יש עוד כמה דברים קטנים (אך גדולים בחשיבותם) שמומלץ להביא בחשבון.

 

הכנו לכם רשימה של 13 הטעויות הנפוצות שהימנעות מהן תגרום לכם להיות מאושרים ומסופקים במערכת היחסים שאתם מנהלים עם המטבח שלכם:

1. רווח מיותר בין הכיור, תנור האפייה והמקרר (משולש העבודה), יגרום לרגליים שלכם לעבוד קשה בזמן הבישול. פעמים רבות על ה"דרך המיותרת", נשפכים נוזלים ותבלינים שמוסיפים מאמץ לעבודת הניקיון.

2. מעט מדי מקומות אחסון (או לחילופין רכישת יותר מדי מכשירים חשמליים). אתם אוהבים לבשל או לאפות וגם חייבים לרכוש את כל הגימיקים החשמליים האחרונים הקשורים למטבח כולל מכונה לחיתוך פסטה ומחדד גזרים – אין בעיה בכלל, כל עוד תדאגו למספיק מקומות אחסון, מספיק מקום על השיש ומספיק נקודות חשמל כדי שמכונת האספרסו תחייה בשלום עם המיקסר החשמלי.

3. ובנוגע לאופה הלחמים שרכשתם ושכנראה תשמשו בו רק לאחר שתצאו לפנסיה… תכנון שגוי של מקומות אחסון (גבוהים או נמוכים מדי) יכול לגרום לכם להתעמלות נוספת בירידה או בעלייה על כיסא האוכל. לכן, מקומו של אופה הלחמים צריך להיות במדפים העליונים ביותר ומקומו של האורז במדפים הנמוכים.

במטבחים קטנים, ארונות עד התקרה הם פתרון מושלם לבעיית האחסון, אבל חשוב שהמצרכים או המכשירים החשמליים שבמדפים העליונים יהיו בשימוש בתדירות נמוכה מאוד, מאוד.

4. יש לכם אוסף מרשים של כלי חרסינה? ואולי אתם אספנים נלהבים של מלחיות ופלפליות ואתם רוצים להציג אותם לראווה? שידות או מדפים חשופים הם פתרון נפלא, בתנאי שאתם אוהבים להוריד אבק (וכן יש גם אנשים שאוהבים להוריד אבק), אבל אם אתם אינכם נמנים עם הקבוצה הזו – כדאי לבחור בארונות עם חזיתות מזכוכית.

5. אנחנו הישראלים אוהבים שהכול יהיה גדול, חזק מרשים ובדרך כלל משטח עבודה גדול הוא הפתרון הנכון עבור אנשים שאוהבים לבשל ולארח, אבל שימו לב שיש משטחי עבודה שהרוחב שלהם הוא כזה שתצטרכו זרועות נמתחות כמו של איש הגומי מארבעת המופלאים, כדי לנצל את כל השטח או כדי לנקות את החרסינה שצמודה אליו.

6. ובנוגע לניקיונות – המטבח שלכם הכי יפה כשלכם הכי נוח לנקות אותו. הקפידו לחפות את הקירות ואת הארונות בחומרים שאוהבים להתנקות ושהבלאי שלהם ארוך במיוחד. קלות הניקוי והתחזוקה היא גם שיקול מרכזי בבחירת ריצוף המטבח. בנוגע להתאמה לסגנון העיצוב: מודרני, כפרי, מינימליסטי, אורבני או תעשייתי, אתם יכולים להסיר דאגה מלבכם במבחר החומרים הקיים היום, תמיד תוכלו למצוא את החיפוי או הריצוף שישלימו את מראה המטבח, בלי להתפשר על האיכות של החומר.

7. כאשר אנחנו מדברים על פשרות, או ליתר דיוק על: "איך לכול הרוחות אצליח להישאר במסגרת התקציב לאחר שקניתי תנור אפייה שנראה בדיוק כמו במטבח פרובנס של המלכה אליזבט?"

גם אלו שמתכננים את התקציב שלהם עד הסכין האחרונה, מגלים להפתעתם שהתקציב וחוקי מרפי הם חברים טובים. רוב הסיכויים שיהיו לכם חריגות בלתי צפויות בתקציב, ותצטרכו להחליט על פשרות כואבות, אבל ההמלצה שלנו היא לא להתפשר על הפרזול של המגירות, הארונות, הקלפות וכדומה. הפרזול הוא הבסיס שעליו עומד אורך חיי המטבח שלכם. אולי על פניו נראה שההתפשרות על פרזול היא הפתרון הנוח ביותר, כי אף אחד לא רואה אותו, אבל מניסיון – אתם רוצים את הפרזול שלכם יציב וחזק למשך שנים רבות מאוד.

8. מי מאתנו לא רוצה אי במטבח, אי מעוצב כזה שמוסיף מקומות אחסון ומקומות ישיבה, אי גדול ויפה שכיף לשתות קפה לידו. האי נחשב לאחד מהפתרונות הפופולריים ביותר במטבחים גדולים, ואפילו מטבחים קטנים מתגאים באי בצורת דלפק. האי יכול להיות ממוקם היכן שתבחרו, מה שחשוב הוא שהישיבה סביבו תהייה נוחה ושהגישה אליו תהייה קלה (גם כשהארונות או המגירות פתוחים) וגם כאשר כיסאות האוכל מרוחקים מעט מהאי.

9. אנשים רבים בוחרים לשים תאורה מרכזית אחת במרכז המטבח, אבל לפעמים התאורה הזו אינה מגיעה לאזורי הבישול והכנת האוכל, או שהתאורה כל כך חזקה עד שבני המשפחה מרגישים כאילו הם נמצאים תחת חקירה. הפתרון הנכון הוא להציב כמה גופי תאורה במטבח – כך שתוכלו לשחק עם התאורה בהתאם לאווירה שאתם רוצים ליצור.

10. נכון, אין כמו ריח של אוכל מתבשל על הכיריים לעידוד התיאבון ולתחושה הביתית, אבל אם אתם לא רוצים לצאת מהמטבח כשהבגדים שלכם מסריחים מטיגון השניצלים ואם אתם מעוניינים שבני המשפחה והחברים יארחו לכם חברה במטבח גם כשאתם מבשלים – חשוב שתדאגו לאוורור מלא של המטבח.

11. פח האשפה צריך להיות קרוב למשטח העבודה וחשוב שתוכלו לשלוף אותו ממקומו ולפתוח בקלות גם כאשר הידיים שלכם מלוכלכות. בין שאתם מעדיפים פח קטן במטבח ובפח גדול יותר בקרבתו ובין שאתם מסתפקים בפח אחד – פח שקל לפתוח אותו יהפוך את העבודה במטבח להרבה יותר נוחה.

12. כל כך הרבה דברים לחשוב עליהם ועכשיו אנחנו גם מבקשים מכם לתכנן מה להניח בכול מגירה, אבל רק עוד מאמץ קטן. ההחלטה האם במגירה שמימין לכיור תסדרו את הסכו"ם או את כוסות השתייה, משפיעה על הגודל של המגירה ועל העומק שלה. היום אפשר להתקין בתוך המגירות מחיצות שונות שעוזרות לשמור על הסדר במגירות המטבח ששמן יצא לשמצה בנטייתן להתבלגן במהירות.

13. המטבח הוא הלב של הבית – זאת לא קלישאה, אלא עובדה ישראלית ידועה, לכן מבחינת סגנון העיצוב לכו עם הלב שלכם. אתם ובני המשפחה הולכים לבלות שעות על גבי שעות במטבח ולכן אנחנו ממליצים שבמקום להיסחף אחר טרנד כזה או אחר, פשוט לנסות להגשים את החלום ה"מטבחי" האישי שלכם.

מטבח מודרני עם אי
לקבלת קטלוג המטבחים 2021 לעיונך בזמנך הפנוי