צביעת מטבח מעץ מלא, מה צריך לדעת?

מטבח כפרי מעץ מלא מעניק לבית מראה ייחודי ומשאיר רושם רב על באי הבית. הטקסטורה הקסומה של חומר הגלם, לצד המגע הייחודי והנוכחות הטבעית של העץ, הופכים כל מטבח כפרי לחלל מלא בעוצמה ויופי. גם מטבחים מעץ מלא עוברים תהליך של צביעה וכעת ננסה להבין בקצרה איך בוחרים את הגימור ומה יש לדעת על צביעת מטבח מעץ מלא.

טאצ'ווד הינה נגריה קלאסית ששומרת נאמנות לחומר הגלם הטבעי אשר עובדת בטכניקות מסורתיות (עם אמצעים מודרניים מינימאליים בלבד). לכן, ברור מדוע סוגיית הצביעה של המטבח חשובה לנו מאד. אצלנו לא מבצעים גימור תעשייתי במכונה אוטומטית אלא מתמחים בצביעה שנעשית תוך שילוב של עבודה עם חדר צבע מקצועי ועבודת יד- צבעי מקצועי עם מברשת ביד צובע שלב אחר שלב, בעדינות ובסבלנות אין קץ.

למה חשובה לנו צביעה בעבודת יד?

כמו כל דבר שאנחנו עושים בנגריה, גם כשאנחנו צובעים, הגימור והטכניקה חייבים להיות מותאמים לתהליך ובאיכות הטובה ביותר. כאן מאמינים שרק צביעה בעבודת יד נותנת לעץ חיים, נשמה וחום. למעשה, החברות המובילות בתחום המטבחים הכפריים בעולם מבצעות את שלב הצביעה הידנית בבית הלקוח, רק לאחר שההתקנה הושלמה, שיטה זו מבטיחה את התוצאה הכי טובה אך גם טומנת בחובה עלות מאוד גבוהה.

כמו כן, אנו עושים שימוש נרחב בשמנים איכותיים (בניגוד לעבודה עם בייץ) בכדי להתכתב עם העומק הטבעי של העץ, ובכך שומרים על המראה הטבעי, החי והאותנטי של החומר.

דבר נוסף שכדאי לדעת לגבי צביעת מטבח כפרי בעבודת יד הוא שזה תהליך שמאפשר לחדש ולשדרג את הצביעה בשנים הבאות (בניגוד למטבחים שנצבעו במכונות אוטומטיות ואשר לא מאפשרים לבצע תיקונים או שינויים בצבע).

צביעת מטבח מעץ מלא

צביעת עץ מלא בעבודת יד מספקת לנו כמה יתרונות:

  • מראה אותנטי של העץ עם נוכחות של חום ונשמה.
  • שמירה על טקסטורת העץ בצביעה "שקופה".
  • בחירה מבין מניפת צבעים לפי השפה העיצובית בחלל בצביעה "אטומה".
  • יכולת לשדרג ו/או לשנות את הצבע בעתיד.

סגנונות בולטים של צביעת מטבחים מעץ מלא

סגנונות הצביעה המאפיינים עץ מלא שהוא חומר הגלם העיקרי במטבחים כפריים מתחלקים בעיקר לשני סוגים:

צביעה "אטומה" אשר גוון הצבע הנבחר והאופן שבו הוא מיושם ( לקבלת מראה נקי או מיושן) הוא האלמנט הבולט ואילו גווני העץ והטקסטורה של העץ משחקים תפקיד פחות משמעותי.

צביעה "שקופה" אשר שומרת על המראה הטבעי של העץ ועניינה הינו בעיקר בגוון-

גמר טבעי, מובהר או מוכהה.

לכל אחד מהסגנונות אמירה משלו והבחירה בטכניקה קשורה בעיצוב, בנראות וברצון הלקוח. פעמים רבות מטבחים כפריים משלבים גם צביעה אטומה וגם צביעה "שקופה". הכל בהתאם לנסיבות ותוך התייחסות לפרמטרים של שפה עיצובית, מקורות אור, שימוש פרקטי באזורים השונים במטבח, פרטי ריהוט ועיצוב משלימים ועוד.

צביעה אטומה

צביעה אטומה, כשמה כן היא. זו צביעה שבה הצבע הוא האלמנט הבולט ואילו הטקסטורה הטבעית והגוון של העץ משחקים תפקיד משני. בסוגי עצים מסוימים (כמו פופלר או מייפל) הצביעה האטומה יכולה לאטום כמעט לחלוטין את המראה של העץ ולהשאיר רק מראה עדין של פסי מברשת, ואילו בעצים אחרים (כמו אלון רסטיק עם עיניים וסדקים), גם צביעה אטומה לא תוכל ל"התגבר" על נוכחו  ת העץ מאחורי שכבת הצבע, וישנם לקוחות רבים המעדיפים לצבוע בצביעה אטומה דווקא על עץ אלון, כך מתקבל מראה יותר כפרי.

כשאתם בוחרים לעצב מטבח כפרי מעץ מלא עם צביעה אטומה אתם נהנים מפלטת צבעים רחבה. בחירה בטכניקה של צביעה אטומה לעץ מאפשרת לצבוע מטבחים בכל גוון שתבחרו.

צביעה "שקופה"

צביעה שקופה לעץ מתבססת על המראה הטבעי של החומר עם הטקסטורה והמרקם שהוא מביא עמו. זוהי צביעה שנעה על גבי סקאלה רחבה שבמרכזה הגוון הטבעי של העץ ומצדדיה ניתן להלבין את החומר או להכהות אותו. הכל בהתאם לבחירת הלקוח ולפי הקו העיצובי שנבחר למטבח. העיקרון המרכזי של הצביעה השקופה הוא שהמראה הטבעי של העץ הוא שבא לידי ביטוי. כאן נעשה שימוש נרחב בשמנים מגוונים וגם בשיטות נוספות שנפרט בהמשך.

צביעת מטבח מעץ מלא

שיטות ייחודיות לצביעת עץ אלון

אלון על סוגיו השונים הוא מהעצים הפופולריים בעיצוב מטבחים כפריים. השימוש בו כחומר גלם בייצור מטבחים כפריים הוא תופעה רווחת בארץ ובעולם, וגם אצלנו, בנגריית טאצ'ווד, האלון הצרפתי הוא במידה רבה "עץ הבית". מגוון האפשרויות שהוא מעניק לנו, והיכולת שלו להפוך כל מטבח לייחודי, הופכים את האלון הצרפתי לחומר הגלם המועדף עלינו ועל לקוחותינו.

ישנן טכניקות מיוחדות המאפיינות צביעת עצי אלון בלבד (או עצים בעלי תכונות דומות). בנגריית טאצ'ווד העובדת רבות עם עצי אלון אנו מבצעים גם צביעות ייחודיות לחומר זה.

למשל, שיטה עתיקה של גימור על-ידי שימוש באדי אמוניה (Ammonia fuming) אשר מכהה את העץ תוך שימוש בתכונות הטבעיות שלו בתהליך מדוד של יצירת תגובה כימית עם הטאנינים המצויים בחומר הגלם. זהו תהליך צביעה מיוחד במינו שאומץ לראשונה בתחילת המאה ה-19 ומתאים לעבודה עם עצי אלון המכילים כמות גבוהה של טאנינים.

בנגריית טאצ'ווד מטבחים כפריים אנו משתמשים לעתים בטכניקה הזו שיתרונה הגדול הוא בכך שהיא מכהה את הגוון הטבעי של העץ תוך שימוש בחומרים המצויים בו ולא על ידי הוספת צובען חיצוני. אם תרצו, נותנים לגוון הכהה-הטבעי "לפרוץ" החוצה עם קצת "דחיפה" כימית.

טכניקה נוספת שאנו משתמשים בה בנגריה לצביעת מטבח מעץ מלא היא חמצון (הלבנה, Bleaching). זאת על ידי חשיפה של העץ לכימיקלים מיוחדים שמאפשרים להלבין את הגוון הטבעי של העץ על ידי יצירת תגובה כימית (בדיוק כמו אצל הספר). גם כאן מדובר על פעולה של שינוי הגוון הטבעי של העץ תוך שימוש בתכונות הטבעיות של החומר עצמו, פעולה המבטיחה מראה טבעי וייחודי.

מטבח מודרני עם אי
לקבלת קטלוג המטבחים 2021 לעיונך בזמנך הפנוי